poměr slučovací
poměr důsledkový
poměr stupňovací
poměr odporovací
,
,(A)Buď se okamžitě podaří zamezit padělání léků, nebo tento fenomén brzy ohrozí desítky životů.,
,
,(B)K fenoménu padělaných léků se včera vláda odmítla vyjádřit, novináři o tomto problému také mlčí.,
,
,(C)Po celém světě se začal šířit fenomén padělaných léků, desítky lidí už dokonce po jejich podání zemřely.,
,
,(D)Ústředním tématem jednání byl nakonec fenomén padělaných léků, neboť se jedná o skutečně závažný problém.,
,
,(E)S fenoménem padělaných léků bojuje mnoho humanitárních institucí, avšak jejich úsilí zatím nepřineslo očekávané výsledky.,
,
,(F)Během posledního měsíce rapidně vzrostl počet úmrtí po podání padělaných léků, a proto je nutné začít ihned s tímto fenoménem bojovat.,
-
-
-
-
-
Výchozí text k úlohám 16-17
-
-
-
Seřaďte jednotlivé části textu za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost:
Zcela nepokrytě si do nich začali poznamenávat čísla vozů, zaparkovaných po obou stranách vozovky. Sonny se obrátil k otci a pošeptal mu: „Tamti chlapi naproti jsou určitě policajti. Všiváci, nic jim není svatý!“
Ten však ani nemrkl, jen rozevřel náprsní tašku a ukázal zelenou legitimaci. Sonny odstoupil od auta bez jediného slova. Odplivl si tak, aby slina dopadla na zadní dvířka limuzíny, a zamířil zpět ke schodům.
Don Corleone a jeho syn Sonny stáli na schodech. Zatímco vítali hosty, kteří přijeli na svatbu, zastavila na druhé straně vydlážděného náměstíčka černá limuzína. Dva muži na předních sedadlech vytáhli ze saka notýsky.
Když došel k otci, řekl mu: „Ti chlapi jsou z FBI. Zapisují si čísla všech našich aut. Lumpové!“
Don Corleone však jen pokrčil rameny. „Ta vozovka mi neříká pane. Můžou si tam dělat, co chtějí.“ Sonny zrudl zlostí. Sešel ze schodů a šel přes vozovku k černé limuzíně. Vztekle vrazil obličej těsně k obličeji řidiče.
Výchozí texty k úlohám 23-32
TEXT 1
,
,TEXT 2
,
-
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s informacemi obsaženými v TEXTU 1 (A), či nikoli (N):
-
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), či nikoli (N):
Výchozí text k úlohám 37-42
Výchozí text k úlohám 43-45
Přiřaďte ke každé z následujících charakteristik příslušného spisovatele (A–E): (Každého spisovatele z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou.)
,
Těžiště tvorby vůdčí osobnosti lumírovské školy spočívalo v básnictví a překladatelské činnosti. Za orientaci na nenárodní témata si od české konzervativní kritiky vysloužil obvinění z kosmopolitismu. Velkou oblibu u diváků si získala veselohra o Otci vlasti, která se odehrává na hradě, kam podle pověsti nesměla vstoupit žádná žena.
Básník, sběratel a vydavatel slovanského folkloru byl předním představitelem obrozenské generace, jež kladla důraz na slovanskou myšlenku a vzory pro původní tvorbu viděla v lidové slovesnosti. Do vývoje českého básnictví nejvíce zasáhla jeho poezie ohlasová, v níž dobře vystihl nejen specifi čnost Čechů a Rusů, ale i odlišnost jejich poezie.
Čelný představitel českého romantismu využíval především metaforiky, zdůrazňoval zvukovou stránku textu a používal i nevšední slovní spojení. Pro jeho dílo je typický pocit osamění a vyděděnectví. K vrcholům jeho tvorby patří lyricko-epická báseň představující příběh loupežníka, který se nechtěně stane otcovrahem a je za to odsouzen k trestu smrti.
,
,(A)Svatopluk Čech,
,
,(B)Josef Kajetán Tyl,
,
,(C)Jaroslav Vrchlický,
,
,(D)Karel Hynek Mácha,
,
,(E)František Ladislav Čelakovský,
Výchozí texty k úlohám 49-56
TEXT 1
,
,TEXT 2
,
-
Rozhodněte o každé z následujících dvojic slov užitých v TEXTU 1, zda je ustáleným slovním spojením (A), či nikoli (N):
-
-
-
-
-
-
-
-
-