Obraznost se uplatňuje v první i v druhé větě tohoto souvětí.
V první větě tohoto souvětí se uplatňuje obraznost, v druhé větě nikoli.
V druhé větě tohoto souvětí se uplatňuje obraznost, v první větě nikoli.
,
,(A)Opery ho v dospívání nezajímaly, jako dospělý si je ale přece jen oblíbil.,
,
,(B)I přes svůj věk byla stále velmi krásná, zub času se na ní vůbec nepodepsal.,
,
,(C)Stavidla dlouho skrývané nenávisti se uvolnila a vlna emocí zaplavila celý byt.,
,
,(D)Teprve loni na zahraniční stáži si uvědomil, že si vybral nevhodný studijní obor.,
,
,(E)Svůj osobní život položil na oltář vědy, proto se s ním manželka nakonec rozvedla.,
-
-
-
-
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 17-18
CZJ_Ukazka_3.PNG
Seřaďte jednotlivé části textu tak, aby byla dodržena textová návaznost.
Když jsem navíc ještě dostala záchvat kašle, protáhla jsem se ven. Před chýší je tma jako v pytli. Vychutnávám si ten nádherný pocit klidu. Všude je vidět plápolání ohňů v okolních maňatách. Po chvíli se příjemně rozhoří i ten náš.
K večeru se z pastvy vrátily kozy, které patřily Lketingově rodině. Asi osmiletý chlapec, který je přivedl, mě ustrašeně pozoroval.
Zajímalo mě, proč děvče není u svých rodičů. Podle zdejších tradic prý prvorozená dcera nejstaršího syna odmala žije s jeho matkou a své babičce pomáhá. Mama prohrábla v ohništi popel a vyhrabala pár řeřavých uhlíků.
Zřejmě jsem byla první běloška, se kterou se ve vesnici setkal. Lketinga mi řekl, že je to jeho synovec. Za hodinu už je skoro tma. Sedíme v malé maňatě: vpředu u vchodu Lketingova mama, vedle ní malá Saguna, vzadu já a Lketinga.
Pomalu, ale vytrvale do nich foukala. Za pár minut chýši zahalil štiplavý kouř, který mi vehnal slzy do očí.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 24-25
CZJ_Ukazka_4.PNG
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26-34
, -
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), či nikoli (N).
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 35
, VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 36-43
TEXT 1
,
,TEXT 2
,
-
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), či nikoli (N).
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 45-49
-
-
-
-
-
-
Přiřaďte k jednotlivým charakteristikám příslušnou možnost (A–F). (Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou.)
,
Toto sdružení literátů a výtvarníků, vzniklé během 2. světové války, navázalo na předválečný civilismus. Umělci (Jiří Kolář, Josef Kainar aj.) se často věnovali tématu moderního velkoměsta, především jeho periferii.
Toto levicově orientované sdružení, založené v roce 1920, se stalo základnou českého avantgardního hnutí. Organizace, jejímiž členy byli např. Jaroslav Seifert či Vítězslav Nezval, je spojována především s poetismem, zatímco její počátky souvisí s proletářskou literaturou.
Tato generace spisovatelů představila svůj program v almanachu vydaném v roce 1858. Autoři (Jan Neruda, Karolína Světlá aj.) kladli důraz na tvorbu pro širokou čtenářskou obec, akcentovali sociální problematiku, snažili se zachytit pravdivý obraz skutečnosti a často se také věnovali publicistice.
Tato skupina spisovatelů prezentovala své názory na literární tvorbu v manifestu vydaném v roce 1895. Zdůrazňovali individualismus a tvůrčí svobodu, jediným měřítkem umělecké tvorby je podle nich vnitřní pravda umělce. Mezi signatáře manifestu patří např. Antonín Sova či Otokar Březina.
,
,(A)Devětsil,
,
,(B)májovci,
,
,(C)ruchovci,
,
,(D)lumírovci,
,
,(E)Skupina 42,
,
,(F)Česká moderna,
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 54–56
CZJ_Ukazka_10.PNG